Corporate Summit Centenar – O lecție de interacțiune cu corporațiile

În 2020, când semnam contractul de angajare la compania la care lucrez acum, calculam deja cum să-mi fac timp să merg și la ședințele Toastmasters București, și la cele ale unui nou club corporate pe care l-aș deschide acolo. ”Compania are peste 1.500 de angajați în București. Unicul motiv pentru care nu are încă un club Toastmasters intern este pentru că… nimeni nu le-a spus că pot avea unul! E timpul să schimbăm acest lucru! ”

Toastmasters și corporatiștii îmi părea un mariaj făurit în ceruri – ei dornici de dezvoltare personală, iar Toastmasters  – cu căi educaționale și provocări. Echipele lor de HR – mereu explorând modalități de retenție și dezvoltare a angajaților, Toastmasters – venind cu traininguri, roluri de leadership și petreceri (la munte sau la mare). Până atunci convinsesem  zeci de oameni se înscrie în Toastmasters București,   vorbisem despre Toastmasters cu sute de potențiali membri.  De ce ar fi mai greu să conving o companie să-și deschidă un club intern?

Este (mult) mai greu. Să fim clari – să convingi o persoană, care a venit deja la ședința ta, să se înscrie pentru 6 luni în clubul vostru,  și să convingi o corporație să înființeze un club Toastmasters intern, pe termen nedefinit, sunt lucruri aproape la fel, însă total diferite.

Anul trecut am avut deja un eveniment Toastmasters dedicat corporațiilor din Romania, Corporate Summit, organizat de Adriana Kurtoglu. Deși organizarea a fost una excelentă, interesul din partea companiilor a fost scăzut. Fiind un pic dezamăgiți de prezenta mică din anul precedent, anul acesta am trimis invitațiile către companii cu mult timp înaintea evenimentului, prin intermediul „Ambasadorilor Toastmasters” – membri Toastmasters ai cluburilor deschise, angajați în același timp în cadrul companiilor targhetate. Ambasadorii identificau persoana responsabilă de dezvoltare de la HR, îi făceau o prezentare entuziasmată a organizației Toastmasters, iar cei de la HR se molipseau de acel entuziasm și își doreau neapărat să vină și ei la evenimentul nostru, Corporate Summit Centenar.

Sau așa credeam noi. Problema este ca  noi, Toastmasterii, suntem un popor ciudat –  ne-am autoselectat  pe parcursul anilor cam cei mai activi și entuziaști indivizi din populația generală. Dacă ne dai un proiect ce presupune 3 luni de muncă susținută și o panglică drept recompensă pentru cei care-l îndeplinesc, cineva neapărat va face proiectul de două ori.  Dacă am face o analogie cu Tabelul Periodic, Toastmasterii ar fi metalele alcaline ale societății – intrăm in reacție rapid și dramatic cu orice din jurul nostru.

Însă o societate funcțională are nevoie de întregul spectru de personalități pentru a fi stabilă. Iar unii directori HR din corporații sunt precum xenonul – nobili (sunt niște prețioși, știm bine), însă inerți din punct de vedere chimic.  Fac prea multe lucruri  în compania-mamă și refuză să se entuziasmeze de încă un proiect nou. Orbitele electronilor de valență le sunt deja pline cu griji și termene-limită, așa că nu vor să audă de încă ceva după program.  Drept urmare nu vin la evenimentul nostru. Sau mai întâi spun că vin, iar în ultima zi anulează, pentru că evident, a aparut o urgență. Așa că ne-am trezit la evenimentul nostru cu mult mai puțini oaspeți decât se înscriseseră inițial.

Însă cum a fost evenimentul propriu-zis?  Fantastic, cum altfel putea fi un eveniment Toastmasters pregătit de toate cele 3 cluburi comunitare din București? Am ascultat discursuri faine, am avut fotograf dedicat evenimentului, iar puținii oaspeți corporatiști au fost încântați.

Însă… ne-am atins și obiectivul de a prezenta conceptul de ”Corporate Club” în fața a minim 10 corporații? Nu chiar.

Per total cred că conceptul de ”Corporate Summit” ar trebui regândit. Cantitatea de energie necesară pentru a aduna mai mulți HR-iști la un asemenea eveniment este considerabilă.  Cel mai probabil e că va trebui să ne centram atenția pe companii individuale și să organizăm ședințe demonstrative pentru cele interesate. De asemenea e nevoie să ne ascuțim abilitățile de vânzare/prezentare a conceptului Toastmasters Corporate Club către companii. Acestea sunt entități mult mai sofisticate și greu de convins în procesul de vânzare decât persoanele individuale.

Noi însă, cei din echipa de organizare am făcut un exercițiu fantastic de muncă în echipă, de cooperare și planificare a unui eveniment dedicat companiilor. Am văzut rezultatul, am tras unele concluzii, iar data viitoare le vom folosi în activitatea noastră de promovare a Toastmasters International. Vreau sa le mulțumesc lui Horia Zan (Director de Arie D3, Toastmasters Bucharest), Anei Lupu (Toastmasters Bucharest) și Iolandei Humă (Sirius Toastmasters) pentru munca depusă și suport.

Respect, Integritate, Serviciu și Excelență
Andrei Savva (Toastmasters București)

Vezi și alte articole