Mic îndrumar pentru cei ce vor să devină vorbitori mai buni – Episodul 3
Cuprinsul
Modul ideal în care poți structura acest conținut este sub forma a 3 idei principale, la care adaugi argumentele pentru care tu susții fiecare dintre acele 3 idei. În momentul în care te bazezi pe o astfel de structură de 3 idei principale sunt mari șanse ca oamenii să reușească să rețină ceea ce le spui.
În momentul în care faci un amestec nesfârșit de idei și de argumente, e posibil ca oamenii să nu rămână cu nimic din ceea ce tu le vei spune.
Încheierea
Așadar, trebuie să ai o introducere captivantă, un cuprins în care prezinți cele 3 idei principale pe care le dezvolți pe rând și, evident, la un moment dat va trebui să ajungi la o încheiere. În încheiere ar fi bine să faci un rezumat a ceea ce le-ai spus oamenilor, să treci în revistă ceea ce deja le-ai spus oamenilor și să termini îndemnând publicul la acțiune sau făcând o afirmație memorabilă.
De ce este atât de important începutul și sfârșitul discursului nostru?
Pentru că, după cum știm din cercetările psihologilor, într-o conversație de obicei oamenii rețin ceea ce le spui prima oară și ceea ce le spui ultima oară. Pur și simplu viața ne arată ca de obicei conținutul rămâne undeva într-o zonă neclară, undeva în ceață, și trebuie să fii foarte bun așa încât să reușești să evidențiezi și acel conținut. Însă cele mai mari șanse sunt ca oamenii să rețină introducerea și sfârșitul. Deci pune foarte mare accent pe aceste elemente, așa încât să îți atingi scopul pe care tu l-ai fixat încă de la început.
Șlefuirea
Așadar, avem până acum un subiect al discursului. Avem un mesaj pe care vrem să-l transmitem oamenilor. Avem o structurare a informației, o structurare care ne permite nouă să susținem discursul, dar și oamenilor să le fie ușor să le țină minte ceea ce le-am spus. Mai rămâne să șlefuim conținut discursului nostru cât mai bine. În momentul în care gândești și scrii acest conținut, trebuie să aplici câteva lucruri care s-au dovedit de-a lungul timpului, că ajută foarte mult.
De exemplu, e bine să folosești cuvinte scurte, deci să nu urmărești să-i impresionezi pe ceilalți prin cuvinte lungi și complicate. În comunicare orală, cele mai eficiente și memorabile cuvinte sunt scurte, chiar formate dintr-o singură silabă.
Pe cât posibil, trebuie să avem propoziții scurte, pentru că pozițiile scurte sunt mai ușor de rostit, mai ușor de înțeles și au o forță și un impact mare. Evident că un discurs alcătuit doar din propoziții scurte este plictisitor și obositor.
Deci, din când în când trebuie să mai folosești și propoziții mai lungi pentru a adăuga varietate, dar asigură-te că inclusiv aceste propoziții sau fraze mai lungi pot fi urmărite ușor de către oameni.
Structurile prea complexe sunt greu de urmărit de cei care te ascultă, iar pentru tine vor fi mai greu de expus. Va trebui, evident, să ai paragrafe cât mai scurte, paragrafe în care dezvolți o anumită idee sau o anumită opinie. Și dacă-ți limitezi aceste paragrafe la doar câteva propoziții, publicul te va putea urmări foarte ușor, mai ales dacă faci pauză între ele, așa încât să dai timp oamenilor să asimileze ceea ce ai spus.
Apoi trebuie să fii cât mai specific dacă vrei ca o informație clară să ajungă la oameni. Trebuie să fii atent la conotațiile pe care le au cuvintele. De exemplu, tu poți să spui costumul acesta este ieftin, însă spunând asta transmiți mesaje diferite. Poți transmite că nu este scump, poți transmite și că are un preț acceptabil, dar poți transmite și că este făcut din materiale de proastă calitate. Deci atenție foarte mare la ceea ce urmărești să transmiți și fii cât mai specific, fii cât mai clar în exprimare, dacă vrei să ajungă informația clară la oameni.
Ține cont că vei putea șlefui mai ușor discursul dacă în loc să îl gândești doar în mintea ta, îl vei scrie. Majoritatea marilor oratori își scriau discursurile așa încât să le poată șlefui cât mai bine. Sunt deja un șablon scenele din filme în care un orator își revizuiește discursul chiar și cu câteva minute înainte de a urca pe scenă pentru a ține acel discurs.
În timp ce scrii discursul, este bine să îți alegi cuvinte care să influențeze simțurile și să stimuleze imaginația publicului. Trebuie să fie atât de descriptive încât publicul ar trebui să vadă, să audă, să atingă, să miroasă, să guste tot ceea ce spui. Ai putea spune „această propunere va aduce mai mulți bani pentru școala noastră”, dar în același timp ai putea spune „această propunere va ridica venitul școlii cu 200.000 de lei suficient pentru a cumpăra cărți noi și rechizite pentru următorul an”.
In episodul următor voi începe sa îți vorbesc, în sfârsit :-), despre livrare.
Până atunci însă îți doresc inspirație și succes!