În culisele unui Demo Meeting Toastmasters
O să încep cu ce înseamnă o întâlnire Demo pentru Toastmasters.
Este o întâlnire mai scurtă organizată fie de un club, fie prin unirea forțelor mai multor cluburi. Scopul acestui eveniment poate fi:
– de a prezenta unor invitați (numeroși) ce înseamnă Toastmasters – recrutare și relații publice,
– de a pune pe picioare un nou club.
În mod normal sunt 1-2 discursuri pregătite, cu evaluările aferente și partea de improvizație. Diferența dintre o ședință obișnuită și una demo este explicarea pe lung a ceea ce înseamnă Toastmasters și cum funcționează, dar și partea de întrebări și răspunsuri în plen.
Dacă într-o întâlnire de club accentul este pe dezvoltarea membrilor, într-o întâlnire demo sub lumina reflectoarelor sunt invitații.
Numele meu este Ana – și colegii din organizație spun că sunt mereu pe baterii Duracell. Pentru că în opinia lor debordez de energie în orice proiect mă implic. În momentul în care scriu acest articol sunt mândră de rolul meu de Director de Arie. Acesta îmi oferă oportunitatea de a lucra alături de 4 cluburi fantastice: 3 din București (Sirius, Bucharest și PowerSquad) și unul din Brăila.
M-am alăturat acum aproape 6 ani organizației Toastmasters (TM) din dorința de a îmi crește abilitățile de leadership. Veneam dintr-o altă organizație internațională pentru tineri activi: Junior Chamber International (JCI) unde învățasem și practicasem timp de mai bine de 3 ani și jumătate vorbitul în public prin implicarea în proiecte locale și internaționale.
Ceea ce însă m-a surprins plăcut la TM a fost organizarea și materialele educaționale vaste pe zona de vorbit în public și leadership. „Spațiul de practică” cum spun eu clubului face diferența dintre „rețetele de învățare peste noapte” a vorbitului în public și realitate. Adaugă rețeaua, unelte și informațiile și vei vedea de ce are succes de peste 90 de ani. Mi-a luat aproape un an să realizez că singurele lucruri care mă țineau departe de dezvoltare erau organizarea timpului și cât de dispusă eram eu să mă implic!
În urmă cu aproximativ două luni Lukas Liebich (Director District 110 din care face parte și România) a trimis un mail către membrii Toastmasters din District. În acesta invita pe oricine dorea să se alăture unei ședințe comune între toate țările care fac parte regiunea Europei Centrale și de Est. Nu am stat pe gânduri și am răspuns afirmativ mailului!
Știam doar că e un proiect și că eu aveam să fiu implicată. Așa am ajuns să lucrez alături de oameni din Ungaria, Cehia, Anglia și România. „Rock online meetings: Toastmasters Open House by District 110” a fost un proiect pilot la nivel de Europa și a fost un succes! Ne-am asigurat că a fost bine documentat. Avea să servească ca o rețetă de pus în practică și de alte teritorii.
Inițiativa ”United we speak” a unit 8 țări, fiecare cu întâlnirea ei într-un maraton ce a durat 5 zile, având ca exemplu proiectul Districtului nostru. Datorită implicării în proiectul pilot și încrederii acordate de către Directorul Diviziei – Cătălin Pavăl, am ajuns să coordonez evenimentul pentru Divizia D (România și Republica Moldova). O altă perioadă în care, după terminarea programului de la birou am făcut project management, organizare de agendă, strategie de promovare, social media, editarea și producție de video, analiza audienței etc.
În același timp, am păstrat aproape cu echipa formată din membrii celor 8 țări în care urmau să se întâmple evenimente demo. Mi-am lărgit mult rețeaua conectându-mă cu oameni din Portugalia, Grecia, Anglia, Polonia, Italia, Lituania, Germania și Cehia. ”United we speak” s-au văzut online de 3 ori înainte de „săptămâna de foc” pentru a discuta despre provocări și soluții. Așa am ajuns să colaborez cu echipa Districtului 71 (UK și Irlanda) și să fac schimb de idei de promovare. Sau să discut despre „trucuri” de zoom cu cei din Cehia.
Întâlnirile demo sunt gândite pentru patru cauze:
– promovarea brandului și valorilor Toastmasters;
– dezvoltarea membrilor prezenți, prin implicare și maturizarea pe care organizarea unui eveniment de succes ți-o aduce;
– popularizarea cluburilor (PR – fiecare VPPR de club avea o mină de aur pentru a își face clubul și oamenii vizibili);
– pentru a crește numărul de membrii (fiecare VPM avea în acest eveniment o modalitate de a recruta oameni printr-un efort minim de promovare).
Întâlnirile demo sunt un succes pentru că energia pe care cei din echipa de organizare o depun se vede și aterizează de obicei pe teren fertil. Invitații sunt acolo pentru că vor să știe mai mult, depinde de membrii clubului să îi transforme în colegi.
Și uite că a sosit și seara de joi, 21 mai, ora 19. Nimic nu s-ar fi întâmplat dacă nu am fi decis de la început cine va fi în proiectul acesta și dacă oamenii la care eu și Cătălin ne-am gândit – nu ar fi acceptat invitația. Ai nevoie de oameni care vor să facă chiar dacă nu au neapărat experiența! Când am început lucrul la evenimentul pentru România și Moldova știam că agenda și oamenii sunt acele elemente „wow” pe care îți bazezi strategia de PR. Pentru ei vine lumea!
A fost o oră jumătate în care Olivia, Laviniu, Laura, Cătălin, Răzvan, Dan, Tabita, Adrian, Margarita și subsemnata au ținut o ședință Toastmasters pentru aproximativ 70 de oameni. Am plimbat atenția publicului de la București, la Bacău, la Cluj, la Rădăuți, la Chișinău și înapoi la capitală. Aproape 30 de invitați și 40 de membri din diferite cluburi – e mult, e puțin? Timpul va spune!
Ce am învățat după aceste experiențe?
- Că oportunitatea este în ochiul privitorului!
- Barierele există doar dacă alegi tu să le lași în calea ta.
- Că ești la fel de puternic ca cel mai slab om al echipei tale.
Mi-am reamintit că în ”Leadership”:
- ”Realizările MELE, ce am făcut EU, proiectul MEU” nu sunt cuvinte din arsenalul unui lider adevărat.
- Eșecurile sunt ale tale în calitate de coordonator. Succesele sunt ale echipei, la fel și meritele.
- Un lider nu crește adepți ci crește alți lideri.
Dacă ești membru al unui club Toastmasters – întreabă-te ce faci tu pentru club ca să te asiguri că ai cele mai bune oportunități de creștere și atingere a obiectivelor pentru care ai venit în această organizație.
Dacă nu ești membru al unui club, dar vrei să pui pe roate unul – adună 19 de prieteni la fel de pasionați de vorbit în public și leadership ca tine și dați-ne un semn.
Dacă vrei să devii membru dar încă nu îți e clar cum faci asta, caută pe harta site-ului cel mai apropiat club de tine. Ia legătura cu ei și participă la o întâlnire, mai ales că acum ne vedem online săptămână de săptămână! Dacă sunt mai multe, participă la fiecare măcar o dată. Alege clubul unde simți că poți să-ți atingi potențialul și să crești!